Skip to content

قالب سیلیکونی چه نوع قالبی است ؟

فهرست مطالب

نام سیلیکون از کلمه لاتین silex یا silicis گرفته شده است که به معنای سنگ سخت است. از سیلیکون در تهیه قالب های سیلیکونی و دیگر صنایع سیلیکونی استفاده می شود.

سیلیکون چیست ؟

 

سیلیکون

 

سیلیکون، ماده‌ای لاستیکی و انعطاف‌پذیر است که از ترکیب سیلیکون طبیعی (استخراج شده از شن و سنگ) با اکسیژن و مواد دیگر به دست می‌آید. با وجود شباهت های ظاهری این ماده به پلاستیک، ساختار سیلیکون کاملا متفاوت بوده و برخلاف پلاستیک، از فرآورده های نفتی (تبدیل نفت به مواد کاربردی) در کارخانه های پتروشیمی تهیه نمی شود.

به بیان دیگر ماده سیلیکون، نوعی پلیمر معدنی بوده و از ترکیب اتم های اکسیژن و سیلیسیم تشکیل شده است. ماده اصلی که سیلیکون از آن بدست می آید، اصطلاحا از منشأ سنگ های سیلیس ( سیلیکا ) است که یک ماده طبیعی و در طبیعت و معادن یافت می شود. این ماده معدنی در طبیعت به صورت شیشه‌ای یا شنی وجود دارد که پس از استخراج، در کارخانه‌های تولید سیلیکون با روش پلیمریزاسیون به پلیمرهای سیلیکون تبدیل می‌شود. این پلیمرها برای تولید انواع محصولات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیلیان های واکنشی، مایعات سیلیکون و پلیمرهای سیلیکونی انواع این محصولات هستند. محصولات سیلیکونی می‌توانند در تولید انواع محصولات مختلفی مانند مواد جامد، مایع، چسب‌های نیمه‌چسبناک، گریس، روغن و لاستیک مورد استفاده قرار گیرند. از دیگر ویژگی های سیلیکون، می توان به نچسب بودن، عدم تغیر شکل به مرور زمان، شفافیت بالا و مقاوت زیاد نسبت به پارگی، می توان اشاره کرد. این ترکیبات موجب ایجاد مقاومت زیاد در برابر حرارت می گردد که این ویژگی، دامنه کارکرد و کاربرد این نوع ماده را در صنعت گسترده می کند.

قالب های سیلیکونی چه نوع قالبی است ؟

قالب‌های سیلیکونی، از پلیمر ساخته شده‌اند و انعطاف پذیر، مقاوم و قابل کشش هستند. این مواد از پلاستیک نبوده و از مواد طبیعی به نام سیلیکون تهیه می‌شوند.

قالب های سیلیکونی( صنعتی )

 

 

قالب های سیلیکونی از جنس فولاد می باشد که دارای استحکام و دوام بسیار بالایی است. فولاد به علت شکل پذیری، استحکام تسلیم زیاد، استحکام کششی بالا و هدایت گرمایی در ساخت قالب های صنعتی استفاده می شود.

این قالب ها در برابر سایش و زنگ زدگی مقاوم است و به علت رسانایی گرمایی خوب باعث می شود تا عملیات انتقال گرما در حین کار به سرعت و سهولت صورت گیرد و تولید با حداکثر سرعت ادامه یابد. قیمت مناسب فولاد، باعث ارزان شدن قیمت قالب‌های سیلیکونی می‌شود و این قالب‌ها به دلیل هزینه مناسب، محبوبیت زیادی در صنایع مختلف دارند.

 

موارد استفاده از قالب های سیلیکونی

  • ساخت قالب های ریخته گری
  • ساخت قالب های سرامیکی و واشر سازی
  • قالب چاپ گرم و طلاکوب
  • تولید قالب برای قطعات آلیاژی و جواهرات مانند طلا، نقره و …
  • امان بهره گیری در صنایع متعدد از جمله غذا سازی، پزشکی و صنایع دارویی
  • استفاده در تولید مجسمه های پلی استر

 

انواع قالب های سیلیکونی برای تهیه قطعات

  • قالب های سیلیکونی فشاری: در این قالب ها سیلیکون در قالب پر شده و سپس در زیر دستگاه تحت فشار و حرارت شکل مورد نظر را به خود می گیرد.

 

 

  • قالب های تزریقی سیلیکونی: در این نوع قالب ها سیلیکون به صورت دقیق و با یک اندازه مشخص داخل دستگاه قالب گیری که در حالت فشار کامل و حرارت است، تزریق می شود. ساخت به صورت کامل تحت فشار باقی مانده و پس از ساخت کامل از دستگاه خارج می شود.

 

مواد خام سیلیکونی

 

 

فرآیند ساخت قالب فشاری سیلیکونی با انتخاب مواد خام اولیه‌ی سیلیکونی آغاز می‌شود. مواد لاستیکی سیلیکونی برای استفاده در کاربردهای مختلف فرموله شده‌اند. از این رو، به گزینه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. بر اساس نیازهای کاربردی/ ساختار محصول و الزامات تایید شده و مناسب‌ترین مواد اولیه انتخاب خواهد شد.

 

ویژگی قالب های سیلیکونی

این قالب ها مقاومت بالایی در برابر حرارت و سرما داشته، دارای قابلیت رنگ پذیری و دارای خواص الکتریکی و مکانیکی مناسب هستند. قالب‌های سیلیکونی در صنایع مختلفی مانند ماشین سازی، الکتریکی، مهندسی، ساخت و ساز و صنعت ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ روشن قالب، کیفیت ساخت آن را نشان می‌دهد، در حالی که قالب‌های کدرتر از مواد سیلیکون نامرغوب ساخته شده‌اند و کیفیت پایینی دارند.

می توان گفت یکی از کاربرد های قالب های سیلیکونی بسیار باکیفیت و روشن تر، ساخت زیرورآلات و جواهرات رزینی و… استفاده می شوند. قالب های سیلیکونی چسبندگی بسایر خوبی دارند. قالب های سیلیکونی بهترین رهاساز قالبی هستند. روغن سیلیکون به عنوان رهاساز قالب بکار می رود و عمل رها سازی را راحت تر می کند.

قالب های سلیکونی مختلف با طرح های گوناگون در بازار وجود دارد. این قالب ها با توجه به سیلیکون قالب گیری شده در آنها دارای کیفیت های متفاوتی هستند. 4 ویژگی زیر را می توان از نشانه های یک قالب باکیفیت نام برد.

 

  • انعطاف پذیری بالا
  • استفاده راحت از این قالب ها
  • شفافیت قالب های سیلیکونی
  • تعداد دفعات استفاده از قالب

 

انعطاف پذیری بالا

قالب‌هایی که انعطاف پذیری بالایی دارند، امکان استخراج شکل‌هایی که به واسطه ریخته‌گری ساخته شده‌اند، بدون هیچ صدمه و ضربه‌ای به بدنه قالب را فراهم می‌کنند.

استفاده راحت از این قالب ها

استفاده راحت از این قالب ها رابطه مستقیمی با انعطاف پذیری آن ها دارد. هرچه قالب تولید شده انعطاف پذیری بالاتری داشته، سهولت استفاده از این قالب ها بیشتر می شود و بدون هیچ مشکلی می توان از آن استفاده کرد.

شفافیت قالب ها

شفافیت قالب ها بسیار حائز اهمیت می باشد. قالب‌های شفاف و روشن‌تر، از سیلیکون با کیفیت بالاتری ساخته شده‌اند و برای تولید محصولاتی که قالب آنها مهم است، مانند جواهرات و زیورآلات، استفاده می‌شوند. قالب‌های تیره‌تر، کیفیت پایین‌تری دارند و معمولاً برای استفاده در صنایع محدودی ساخته می‌شوند.

تعداد دفعات استفاده از قالب های سیلیکونی

اکثر افراد این سوال را از فروشنده می پرسند که ( تا چند بار می توان از آن استفاده کرد ).

ما دو نوع قالب داریم: قالب‌های وارداتی و داخلی. قالب‌ها بسته به نوع استفاده شما متفاوت هستند و هر چقدر استفاده شما از آنها بیشتر باشد، طول عمر کمتری خواهید داشت و برعکس.

 به طور کلی می توان برای قالب های خارجی تعداد 30 تا 40 بار استفاده و برای قالب های داخلی بین 20 تا 30 بار از آن ها استفاده کرد

 

جمع بندی

قالب‌های سیلیکون در صنایع مختلف به دلیل راحتی کاربردشان مورد استفاده قرار می‌گیرند و انواع مختلفی دارند. این قالب‌ها از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف به شمار می‌روند.

سیلیکون به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد، در وسایل الکتریکی صنعتی، خانگی و مصارف دیگر استفاده می‌شود. خواصی مانند مقاومت در برابر سرما و گرما، انعطاف‌پذیری بالا و رنگ‌پذیری آسان، وسایل سیلیکونی را از سایر محصولات متمایز می‌کند.

قالب های سیلیکونی خانگی به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند برای پخت کیک، جواهرات، زیرورآلات رزینی، شمع های تزئینی، دکوراتیو منزل و… استفاده می شوند و همه روزه شاهد بیشتر شدن این نوع کار ها شاهد هستیم و می توان گفت که بدون قالب های سیلیکونی نمی توان بیشتر کسب و کار های کوچک را سرپا نگه داشت.

 

بیشتر بخوانید: کوپلینگ چیست؟، کاربرد کوپلینگ لاستیکی

خرید انواع قالب های سیلیکونی از پلی متاکا با نازل ترین قیمت و بیشترین کیفیت موجود در بازار