Skip to content

کاربرد کوپلینگ لاستیکی

کوپلینگ قطعات لاستیکی

فهرست مطالب

کوپلینگ وظیفه جلوگیری از ضربه های آنی و ارتعاشی به سیستم انتقال نیرو به عهده دارد. کوپلینگ ها با توجه به محل کارگذاری و کاربرد آنها، طراحی های متنوع و همچنین بسته به محیط کارکرد و نوع ارتعاش، از متریال های مختلفی ساخته می شوند. در این مقاله ما به کاربرد کوپلینگ لاستیکی می پردازیم.

کاربرد کوپلینگ لاستیکی

کاربرد کوپلینگ لاستیکی در صنایع خودرو و ماشین‌آلات، صنایع لاستیک‌سازی، صنایع غذایی، پزشکی، هوافضا، صنایع پتروشیمی، صنایع فولاد، متالورژی کاربرد داشته و اغلب در دستگاه‌ها و سیستم‌های صنعتی مانند پمپ‌ها و کلوز پمپ‌ها، پمپ‌های زیر آب، تجهیزات کشاورزی، جرثقیل‌ها، فن‌ها، موتورهای برقی، پمپ‌ها و موتورهای سانتریفیوژ، توربین‌های گاز، توربین‌های بخار، موتورهای احتراق داخلی و کمپرسورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از کاربردهای کوپلینگ لاستیکی این است که دو قطعه جدا از هم را که حرکات لرزشی دارند به هم متصل کرده و از جابه‌جایی و حرکت و یا لرزش بین آنها ممانعت می‌کند. به همین خاطر نصب و نگهداری یک کوپلینگ لاستیکی مناسب و با کیفیت می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه‌های نگهداری، استهلاک و عایق‌بندی و آب‌بندی شود.

همچنین از این قطعه در اتصال بین دو شفت استفاده می‌شود و یکی از مصارف استفاده آن در راه‌آهن‌ها است. کوپلینگ با انتقال گشتاور از طریق اتصال بین دو شفت، باعث کوپله کردن می‌شود. به طور کلی کوپلینگ همانند فیوز در سیستم عمل کرده و زمانی که گشتاور به بالای حد مجاز برسد، شکسته خواهد شد تا سیستم شما دچار آسیب نشود.

یکی دیگر از کاربردهای کوپلینگ، جبران ناهم‌راستایی میان دو شفت است. اما نباید میزان این ناهم‌راستایی از حد استاندارد فراتر باشد؛ زیرا هر مدل کوپلینگ با توجه به خواصی که دارد می‌تواند تا حد معینی از این میزان ناهم‌راستایی را جبران کند.

از دیگر کاربردهای کوپلینگ صنعتی می‌توان به کاهش انتقال بارهای شوک ازیک شافت به شافت دیگر اشاره کرد. در صورت استفاده از کوپلینگ‌های انعطاف پذیر، این شوک‌ها تا حدود زیادی توسط این مواد جذب شده و اجازه انتقال آن به سمت دیگر را نخواهند داد.

جنس کوپلینگ لاستیکی

جنس کوپلینگ لاستیکی با توجه به محل مورد استفاده متفاوت بوده و از متریال متفاوتی ساخته می‌شود. هر کوپلینگ خواص منحصر به فردی دارد و باید با توجه به شرایط آن را به درستی انتخاب کرد. در ادامه مطلب با تعدادی از این متریال‌ها آشنا خواهیم شد.

  • متریال NR: از این مدل کوپلینگ‌ها در جایی استفاده می‌شود که شدت ضربه و لرزش زیاد است و هیچ‌گونه مواد شیمیایی در محیط وجود ندارد.
  • متریال NBR: نیتریل بوتادین رابر که به اختصار NBR نامیده می‌شود نوعی لاستیک ضد روغن است که در پمپ‌های روغنی کاربرد دارد. در صورتی که این کوپلینگ‌ها را با کائوچو ترکیب کنیم، خاصیت ضد ضربه هم به خواص آن اضافه می‌شود.
  • متریال CR: کلروپرن با نئوپرن یکی از لاستیک‌های منحصر به فردی است که همزمان خواص ضربه‌گیری، عایق حرارتی و شیمیایی را با هم دارد. این کاربرد کوپلینگ لاستیکی ها به علت قیمت بالایی که دارند، فقط در دستگاه‌ها و بخش‌های خاصی از آن استفاده می‌شود.
  • متریال HNBR: کوپلینگ‌هایی که از این متریال تهیه می‌شوند، خاصیت ضد روغن داشته و در شرایطی که درجه حرارت بالاست مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • متریال EPDM: این نوع لاستیک دربرابر اسید مقاوم بوده و در مقابل آب شور دریا از بین نمی‌رود.

جنس لاستیک کوپلینگ :

جنس  با توجه به محیط کارکرد و نوع ارتعاشی که به آن ها وارد میشود انتخاب میشوند و متریال های nr .sbr.nbr .cr در شرایط مختلف انتخاب میشوند و همپچنین رویان صنعت ارائه دهنده انواع متریال ها می باشد:

الاستومر NR:

الاستومر از واژه الاستیک و پلیمر تشکیل شده که به معنای پلیمر الستیک است. این مدل لاستیک زمانی استفاده میشود که ضربه و لرزش شدت زیاد دارد و محیط کارکرد خنثی و عاری از مواد شیمیایی میباشد. این نوع لاستیک هنگام کار چند برابر خودش کش می آید و بعد از فرایند کششی دباره به شکل اول خود بازمیگردد.

الاستومر NBR:

نیتریل بوتادین رابر یا nbr لاستیک ضد روغن میباشد که در پمپ های روغنی استفاده میشود و با ترکیب سایر کائوچو ها میتواند خواص ضد ضربه پیدا کند و ساختار بسیار محکمی به خود بگیرند.

الاستومر

الاستومر CR:

کلروپن و یا نئوپرن لاستیک های مصنوعی صنعتی هستند که اولین بار در کشور آمریکا تولید شد در سال 1931 و به عرضه رسید. این دسته از لاستیک ها برای مصارف عام،مصارف ویژه و تولید چسب از آنها استفاده میشود. این نوع لاستیک ها قدرت اشتعالی دارند و هنگام سوختن دود سیاه به همراه ذرات کربن دارند.         این نوع لاستیک ها در تولید: چسب ها، آب بندی کردن و درزگیر ها مانند درزگیر لپ تاپ ها، محافظ های موبایل و آی پد و ریموت کنترل، لباس های ضد آب و غواصی، لوله های لاستیکی و شیلنگ ها، قطعات در تماس با روغن، تسمه و واشر پایه های قابل انعطاف… هستند.