Skip to content

شیلنگ کوره القایی

فهرست مطالب

این شیلنگ ها که بنام شیلنگهای آب وبرق یا شیلنگهای ضد برق ویا شیلنگهای کوره های القایی معروف هستند و بخاطر عایق بودن در برابر جریان در خنک سازی قطعات مربوط به تابلو برق کوره ها از جمله تریستورها حلقه ها کویل کاربرد دارند وبخاطر اینکه در برابر ۶۰۰۰ ولت عایق میباشند تحت هیچ شرایطی جریان برق را از خودعبور نمی دهند.

شیلنگ هیدرولیک نخ دار
شیلنگ هیدرولیک نخ دار

 

انواع شیلنگ کوره القایی

این شیلنگها به دو دسته تقسیم می شوند:

شیلنگ‌های مواد غذایی و کربن فری برای انتقال مایعات خوراکی به صورت مکشی و تخلیه استفاده می‌شوند. این شیلنگ‌ها با استانداردهای FDA و USDA سازگار هستند و از موادی مانند نایلون، پلی‌اورتان، PVC، پلی‌اتین و لاستیک طبیعی ساخته شده‌اند. برای اطلاعات بیشتر، به مقاله شیلنگ‌ها مراجعه کنید.

کوره القایی چیست؟

کوره القایی جهت ذوب کردن فلزات استفاده می‌شود و با روش گرمایش القایی کار می‌کند. در این روش، با استفاده از الکترومغناطیس، جریان گردابی در فلزات الکتریکی (معمولاً فلزات) ایجاد می‌شود که باعث گرم شدن آن‌ها می‌شود. ظرفیت کوره القایی از یک کیلوگرم تا صد تن می‌تواند باشد.

گرمایش القایی ثانویه چیست؟

گرمایش القایی ثانویه مانند یک اتصال کوتاه عمل می‌کند. در واقع منظور از ثانویه، همان فلزی است که مانند اتصال کوتاه عمل کرده و باید گرم شود.

جریان گردابی چیست؟

جریان‌های گردابی در فلزات باعث تولید جریان‌های الکتریکی گردشی و پراکنده‌ای شده و در یک جسم رسانا تحت تأثیر یک میدان مغناطیسی متغیر با زمان القا می‌شود که باعث تولید حرارت بالا و تلفات الکتریکی زیاد می‌شود. فرکانس جریان متناوب بر شدت جریان گردابی و حرارت تولید شده تأثیر دارد و هرچه خواص فِرّومغناطیسی ماده بهتر باشد، میزان گرمایش بیشتر خواهد بود.

کوره القایی چگونه کار می کند؟

ابتدا با استفاده از جریان برق شهری و با استفاده از مبدل فرکانس، جریان بیش از ۱,۰۰۰ آمپر  با فرکانس ۳۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ هرتز تولید می شود، سپس این جریان به سیم پیچ کوره ، اینداکتور و یا کویل (سیم پیچ القایی) اعمال می شود که با عبور از آن  باعث می شود میدان مغناتیسی با همان فرکانس در وسط کول ایجاد شود.

وقتی اجسام فلزی رسانا در وسط سیم پیچ قرار می‌گیرند، میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود و جریان‌های گردابی در این اجسام تولید می‌شوند که باعث گرم شدن و حتی ذوب و تبخیر آن‌ها (در کوره‌های Coating) می‌شود. با تغییر فرکانس و قدرت کوره، می‌توان این سیستم را برای انواع کاربردها آماده و استفاده کرد.

شیلنگ کوره القایی

نحوه نگهداری شیلنگ کوره القایی در کارخانه جات

با عبور جریان برق بالا از داخل شیلنگ‌های آب و برق و وصل شدن آن‌ها به حلقه‌های کویل کوره‌های القایی، میدان مغناطیسی قوی تولید می‌شود و ذرات آهن را به خود جذب می‌کند. این ذرات به شیلنگ‌های کوره‌های القایی متصل شده و تبدیل به جریان برق می‌شوند که باعث ذوب و داغ شدن فلزات می‌شود. این موضوع باعث سوراخ شدن شیلنگ‌های کوره‌های القایی می‌شود. برای جلوگیری از آن، اپراتور در زمان تخلیه ذوب کوره باید در زیر آن حاضر شده و پاک کردن ذرات آهن از روی شیلنگ‌ها را انجام دهد قبل از استارت دادن کوره.

چه عواملی باعث سرخوردگی شلنگ میشود؟

درکورهای القایی به دلیل استفاده از عناصرنیمه هادی مانند تریستور وآی جی بی تی پدیده ای به نام الکترولیز بخاطر سویچینگ بوجود می آید و این عمل باعث سرخوردگی سرشیلنگ ها میشود.

بیشتر بدانیم:

برای حذف پدیده الکترولیز در قسمت‌هایی که از مس ساخته شده‌اند ولتاژ خروجی ترانس بیش از ۱۰۰۰ ولت باشد، نیاز به شیلنگ کربن فری یا ضد برق با طول بالای ۲ متر برای ارتباط بین هست سینگ و کلکتور است. پس از هر خرابی، باید شیلنگ‌ها با طول ۲.۵ متر مورد استفاده قرار گیرند.

جهت خرید انواع شیلنگ به سایت ما مراجعه کنید.