Skip to content

شیلنگ های فشار قوی از چه موادی تشکیل شده اند و انواع آنها

فهرست مطالب

شیلنگ فشار قوی

شیلنگ هیدرولیک شیلنگی است که تحت فشار بالا، از پلاستیک ترکیبی (سینتتیک)، پلاستیک ارتجاعی در برابر حرارت و یا تفلون تولید شده و وظیفه انتقال نیرو در جا های مختلف خودرو ها و مخصوصا ماشین آلات راه سازی که توسط شیلنگ های فشار قوی روغن را جابجا می کند، را بر عهده دارد.

سیستم های هیدرولیک این قابلیت را دارند که گشتاور نیرو را براحتی افزایش داده و یا نیرو را به آنها وارد کنند. سیستمهای مکانیکی  مورد استفاده در صنعت، با استفاده از سیستم پیچیده (دنده، زنجیر، قرقره و اهرمها) قادر خواهند بود باعث حرکت ماشین شوند. اما سیستمهای هیدرولیک که به سادگی نیرو را از یک موتور مولد نیرو توسط مجموعه ای از شیلنگ های هیدرولیک به مکان دیگری که باید نیرو منتقل شود انتقال دهند. سیالات نیرو را بطور موثری انتقال می دهند زیرا فشرده نمی شوند. نیرویی که به یک سر شیلنگ هیدرولیک وارد می شود، با میزان کمی هدر رفت، به سر دیگر آن منتقل می گردد. تعویض سایز شیلنگ در طول مسیر می تواند باعث افزایش و یا کاهش نیروی انتقالی در طرف دیگر گردد. جهت اطلاع بیشتر به مقاله شیلنگ ها سر بزنید.

 

 

شیلنگهای هیدرولیک از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند:

1-لوله داخلی که وظیفه مقاومت در برابر مواد شیمیایی و یا هرگونه مواد دیگر که از آن عبور میکند را بر عهده دارد.

2ایه مسلح این لایه، پوششی ازسیمهای تابیده شده (با پوشش پلاستیکی) یا سیمهای مارپیچ و یا منسوجات بر پایه نخ مستحکم شده می باشد که روی لوله داخلی بافته می شود و معمولا یک تا دو لایه نخ( منجید) و یا یک تا 6 لایه سیم را شامل می شود، که این لایه وظیفه ی تحمل فشار را بر عهده دارد.

3-لایه بیرونی این لایه نقش محافظت از شیلنگ در برابر هوا، فرسایش و یا روغن یا مواد شیمیایی را بعهده دارد. این لایه به منزله شناسنامه شیلنگ بوده و مشخصات شیلنگ روی آن درج می گردد.

 

مفاهیم اولیه

فشارکاری، فشاری که شیلنگ برای کارکردن درآن محدوده طراحی شده است و عموما برحسب بار بیان می شود.

فشار ترکیدگی کمترین فشاری که یک قطعه شیلنگ در آن می ترکد به این معنا که اگر چند نمونه از آنها مشخص را انتخاب و تست کنیم، کمترین عدد ترکیدگی ملاک قرار می گیرد.

قطر اسمی قطر داخلی شیلنگ است که از آن برای اندازه گذاری شیلنگ استفاده می شود.معمولا سایز شیلنگ را با واحد اینچ بیان می کنند.

حداقل شعاع خمش کمترین شعاعی که می توان شیلنگ را خم نمود.نقش شیلنگ هیدرولیک ایجاد ارتباط میان قطعاتی است که نسبت به هم دارای حرکت هستند. بنابراین شعاع خمش، یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب شیلنگ محسوب می گردد. از آن جایی که در حالت خمش، لوله داخلی و بیرونی شیلنگ کشیده می شوند، لذا نازک شده و مقاومت شیلنگ در برابر فشار به شدت افت پیدا می کند.

توجه :

جهت جلوگیری از آسیب وارد شدن به هر کدام از لایه های شیلنگ ، در هیچ شرایطی شیلنگ را بیش از حد مجازی که ذکر شده در کاتالوگ خم نکنید، این آسیب حتی در زمانی که شیلنگ فاقد فشار استو یا در انبار نگهداری می شود، نیز اتفاق می افتد.

 

انواع شیلنگ های فشار قوی

به صورت کلی شیلنگ های فشار قوی به دو دسته تقسیم بندی می شوند و هر کدام از آنها زیر شاخه های مختلفی دارند

  1-  شیلنگ فشار قوی صنعتی: شکل عمومی شیلنگ های فشار قوی، شیلنگ صنعتی نامیده می‌شوند که نسبت به نوع هیدرولیک، تحمل کمتری داشته و برای مصارف عمومی مفید هستند. شلنگ فشار قوی صنعتی در دسته شیلنگ گاز، بنزین، هوا، روغن، مواد غذایی و … است که به مظور اتقال و پاشش پرفشار سیالات قرار می‌گیرند.

   2-شیلنگ فشار قوی هیدرولیک: مقاوم رین شیلنگ ها شیلنگ های هیدرولیک هستند که برای انتقال روغن و باد از آن‌ها بهره می‌برند. بافت سیم های داخلی این شیلنگ‌ها به شکلی است که قادرند هر گونه فشاری را بدون آنکه دچار شکستگی یا پیچیدگی شوند تحمل کنند. شیلنگ های فشار قوی هیدرولیک در چهار دسته  یک لاسیم، دو لا سیم، چهار لا سیم و شش لا سیم تقسیم بندی می‌گردد.

 

ویژگی‌های شیلنگ های فشار قوی

  • انعطاف پذیری بالا
  • وزن سبک
  • مقاوم در برابر حرارت
  • توانایی انتقال انواع روغن و سوخت
  • مقاوم در برابر نور خورشید، شرایط محیط و …
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی، فشار سیالات و …