Skip to content

انواع کوپلینگ لاستیکی

انواع کوپلینک لاستیکی

فهرست مطالب

کوپلینگ لاستیکی از ضربه گیرهای انعطاف پذیر از جنس لاستیک مصنوعی تهیه می شود. از انواع کوپلینگ لاستیکی در سیستم های انتقال
نیرو و در تمامی صنایع دیگر به طور گسترده کاربرد دارد.

کوپلینگ لاستیکی چیست؟

قطعه لاستیکی است که در صنایع گوناگون و به خصوص در موتورها بسیار کاربردی است. به طور کلی این قطعات به علت نرم بودن و اثرگذاری
محرک بر ارتعاشات، وظیفه گرفتن ضربات آنی و ارتعاش وارد به سیستم انتقال نیرو را دارند.
کوپلینگ لاستیکی در ماشین آلات برای ضربه گیری، لرزه گیری و مهار ارتعاشات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه با اتلاف انرژی در جسم
ضربه زننده باعث کاهش لرزش و صدای دستگاه‌ها می‌شود.
کوپلینگ لاستیکی از ضربه‌گیرهای انعطاف پذیر با جنس لاستیک مصنوعی تولید می‌شود. این قطعه در سیستم انتقال نیرو و اکثر صنایع دیگر
به شکل گسترده‌ای کاربرد دارد. معمولا از کوپلینگ لاستیکی در مواقعی استفاده می‌شود که لازم است نیرویی انتقال را دهد و یا نیاز باشد
ضربات حاصل از راه اندازی و یا توقف ناگهانی تجهیزات را مهار کند.

 

انواع کوپلینگ لاستیکی

انواع کوپلینک لاستیکی
انواع کوپلینک لاستیکی
  • کوپلینگ صلب
  • کوپلینگ فلنچی
  • کوپلینگ موف
  • کوپلینگ غلافی
  • کوپلینگ زنجیره ای
  • کوپلینگ دنده ای
  • کوپلینگ انعطاف پذیر

 

 

کوپلینگ صلب

 قطعه‌ای است که برای اتصال دو شافت در یک موتور و یا سیستم مکانیکی استفاده می‌شود. انواع کوپلینگ صلب می‌تواند برای اتصال دو سیستم جداگانه، مانند یک موتور و یک ژنراتور و یا برای ایجاد اتصال در یک سیستم واحد مورد استفاده قرار گیرد.

 

کوپلینگ فلنچی

کوپلینگ فلنچی زیرشاخه‌ای از کوپلینگ‌های صلب است که در میان شافت‌های چرخان از آن استفاده می‌شود.
این کوپلینگ شامل فلنچ‌هایی است که یکی از آن‌ها در انتهای شافت ثابت شده و دو فلنچ به صورت متناسب جهت تکمیل درایو پیچ می‌شوند. کوپلینگ فلنچی فقط در مواردی استفاده می‌شود که شافت‌ها در شرایط استاتیک یا دینامیکی کاملاً هم‌تراز باشند.کوپلینگ

 

کوپلینگ موف

این کوپلینگ از دو قسمت چدنی تشکیل شده که با استفاده از پیچ و مهره‌های فولادی به شکلی ملایم به هم متصل شده‌اند. یکی از مزایای آن امکان جدایی کوپلینگ بدون جدایی شافت است.

 

کوپلینگ غلافی

ارزان‌ترین و ساده‌ترین نوع کوپلینگ صلب هستند که از یک قطعه لوله‌ای تشکیل شده‌اند که اندازه قطر داخلی آن با شافت برابر است. غلاف
بر روی شافت می‌لغزد؛ به طوری که در وسط کوپلینگ به هم می‌رسند. پیچ تنظیم را باید به صورتی سفت کرد که روی شافت‌ها را لمس
کنند و آنها را در محل قرار دهند، بدون این که از تمام کوپلینگ رد شوند. کوپلینگ غلافی، یک لوله است که داخل آن با تلرانس مورد نیاز بر
اساس اندازه شافت پرداخته شده است. از کوپلینگ برای انتقال گشتاور با استفاده از یک خار استفاده می‌شود که یک شیار خار در داخل آن
قرار می‌گیرد. برای قفل کردن کوپلینگ در محل خود، دو سوراخ رزوه شده است و انتهای شافت‌ها با هم کوپل و مماس و به وسیله یک غلاف
پوشیده می‌شوند.

کوپلینگ زنجیره ای

یکی دیگر از انواع کوپلینگ لاستیکی کوپلینگ‌ زنجیره‌ای می باشد. که برای انتقال نیرو میان دو شافت استفاده می‌شود. عموما کوپلینگ‌های
زنجیره‌ای در انتهای موتور یا گیربکس نصب شده و در اتصال به دستگاه برای انتقال نیرو کاربرد دارند. استفاده از کوپلینگ‌های زنجیره‌ای یک
روش اقتصادی برای انتقال نیرو در میان شافت‌ها به شمار می‌رود.

 

کوپلینگ دنده ای

یک دستگاه مکانیکی است که برای انتقال گشتاور بین دو شافت غیر هم‌راستا به کار می‌رود. این کوپلینگ از یک اتصال انعطاف‌ پذیر متصل به هر شافت تشکیل شده است. این دو مفصل توسط یک شافت سوم به نام هرزگرد یا اسپیندل به هم متصل می‌شوند. هر مفصل از یک جفت چرخ‌دنده داخلی/خارجی با نسبت دنده ۱:۱ تشکیل می‌شود.
کناره دنده‌ها و قطر بیرونی چرخ‌دنده خارجی دارای تاج هستند تا ناهم‌ترازی بین دو چرخ‌دنده را پوشش دهند.

 

کوپلینگ انعطاف پذیر

از این نوع کوپلینگ لاستیکی برای انتقال گشتاور از یک شافت به شافت دیگر استفاده شده و برای زمانی که شافت‌ها با یکدیگر هم‌تراز نباشند مناسب‌تر است. این کوپلینگ‌ها می‌توانند عدم انطباق تا حدود 3 درجه را کنترل کنند.
همچنین انواع کوپلینگ انعطاف پذیر در کاهش لرزش و سر و صدا کاربرد بسیاری دارند.

 

امید وارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.